FANDOM

Szkoła Polska -
Szkoła polska,

Szkoła Polska

znajdowała się kiedyś w kamienicy bezpośrednio graniczącej z urzędem pocztowym. Szkoła istniała już w 1781 r. jako katolicka szkoła parafialna prowadzona przez o.o benedyktynów w zabudowaniach klasztornych. Kronikarz zapisał wtedy: Czy jednak do szkoły tej nie regularnie uczęszczano, czy też nie czyniono w niej znacznych postępów, dość, że jeszcze w roku 1796 trzydziestu obywalteli Mogilna między 44, uprawnionych do warzenia piwa, mając stwierdzić pewien protokół, nie umiało podpisać swojego nazwiska. W 1815 roku szkoła została przejęta przez władze pruskie funkcjonowała jako katolicka szkoła ludowa (w tym samym czasie powstała też ewangelicka szkoła ludowa, obie działały w klasztorze). W związku ze wzrostem liczby dzieci, podjęto decyzję o budowie szkoły z prawdziwego zdarzenia i tak w 1862 roku r. przy mogileńskim rynku rozpoczęła funkcjonować nowa szkoła polska, która działała aż do 30 sierpnia 1987 r. W międzyczasie, zwłaszcza na przełomie XIX i Xx W., szkoła była przebudowywana i powiększana. Obecnie w budynku (Rynek 17) znajduje się hotel. Warto w tym miejscu dodać, że w 1880 roku szkoła była już 8 klasowa, uczęszczało do niej 526 uczniów, a nauczało tylko 6 nauczycieli (4 klasowa szkoła ewangelicka w tym czasie zatrudniała 4 nauczycieli, którzy nauczali 185 dzieci, wyłącznie Niemców i Żydów). W 1871 r. w Mogilnie było 495 analfabetów.

W budynku następnie była szkoła Podstawowa nr 1, a potem hotel.