FANDOM

Rynek
Rynek - położony w centralnej części miasta. Jest stosunkowo mały. Łączy trzy ulice: jednokierunkowe Sądowa i Władysława Jagiełły oraz dwupasmową ulicę Benedyktyńską. Obecnie przy Rynku odbywają się jak dawniej największe uroczystości w mieście, pod pomnikiem ofiar II wojny światowej. Prawie całą powierzcnię Rynku zajmuje aktualnie parking.

Obiekty położone w RynkuEdytuj

HistoriaEdytuj

Średniowieczne miasto zawsze zaczynało swą budowę od Rynku. Następnie rozszerzało się w miarę rośnięcia liczby mieszkańców. Isniał na Rynku kiedyś ratusz drewniany, lecz spłonął w pożarze miasta w 1777 roku. Na miejscu jego stanął kilkanoaście lat później Kościół Ewangelicki drewniany, pod koniec XIX wieku postawion murowany. Po II wojnie światowej chcąc się pozbyć symbolu zniewolenia przez Niemców Polacy rozebrali kościół i postawili w 1964 r. pomnik ofiar II wojny światowej.

Architektura RynkuEdytuj

We wschodniej stronie znajduje się kamieniczka piętrowa z klasycystyczną dekoracją fasady, pochodzi z 1860 r., oraz budynek (były ratusz) z końca XIX wieku, później wielokrotnie przebudowywany. Są to dwie najwyższe kamienice. Dalej dwie kamienice dwupiętrowe z 1870 - 1880 r. Południowo - zachodnia część, znajduje się tam dom zgromadzenia sióstr zakonnych z 1860 roku, dom parterowy z 1872 r., piętrowa kamienica z przełomu XIX i XX wieku, wielokrotnie przebudowywana, zwłaszcza zaplecze z salą widowiskową (aktualnie siedziba ośrodka pomocy społecznej) i kamieniczka piętrowa już nieistniejąca (w tym miejscu znajduje się obecnie dobudowane skrzydło komendy powiatowej policji). Warto podkreślić, że dom i zgromadzneie sióst zakonnych istnieje do chwili obecnej. W prawo od posterunku policjii znajduje się kamienica z 1877 roku, w podwórzu funkcjonował młyn gospodarczy z 1880 r. (młyn istnieje do dziś). W tym domu urodził się i mieszkał Kurt Lewin (1890 - 1947), wybitny psycholog światowej sławy. Na frontonie okolcznościowa tablica odslonięta w ewrześniu 2004 r. poświęcona K. Lewinowi.

Ulice łączące sięEdytuj