FANDOM

Kościół św. klemensa

Kościół św. Klemensa - kościół spalony przez Niemców podczas II Wojny Światowej. Był drewniany i stał na wzgórzu na tamtejszym cmentarzu. Wybudowany w roku 1145 roku (w tym samym co pierwsza fara).

HistoriaEdytuj

Najdawniejsze dzieje kościoła są zupełnie nieznane. Wiadomo, że około połowy XII wieku powstał kościół na dzisiejszym cmentarzu pod wezwaniem św. Klemensa. Założył go Stary Dobrogost z rodu Nałęczów, dodając do neigo część swojego dziedzictwa - Padniewo. Kościół powstał po drugiej stronie jeziora, naprzeciwko kościoła św. Jakuba, który powstał w tym samym okresie.

Utrzymuje się jeszcze legenda, że z podziemi w klasztorze można dojść do miejsca, gdzie kiedyś stał Kościół św. Klemensa.

W 1699 roku kościól miał jeden ołtarz drewniany z podobizną św. Klemens. W ostatnich latach życia ks. Piotr Wawrzyniak chciał postawić na miejscu kościoła drewnianego murowany wraz z piękną kryptą, w której po śmierci prągnął spoczywać. Przeszkodziła mu w tym przedwczesna śmierć.

Dopiero w 1816 roku zaczęto wokół kościoła grzebać zmarłych. Drewniany kościół stał się kaplicą cmentarną po długim byciu parafią.

W nocy z 14 na 15 sierpnia 1940 roku, grupa młodzieży z Hitlerjugend dokonała podpalenia kościoła św. Klemensa. Świątynia spłonęła doszczętnie, a wraz z nią między innymi sztandary mogileńskich organizacji i towarzystw wraz z obrazem patrona świątyni św. Klemensa - Papieża i Męczennika. Dzisiaj w miejscu zabytkowego kościoła została staraniem ks. proboszcza Szczepana Misiaka wzniesiona w 1945 roku kaplica mauzoleum, według projektu Aleksandra Holasa. 25 listopada 1945r. złożono w podziemiach zwłoki ekshumowanych mieszkańców ziemi mogileńskiej, pomordowanych przez Niemców w czasie II wojny światowej. (Od 1816 r. kościół św. Klemensa stał się kaplicą cmentarną).