FANDOM

Dworzec kolejowy -
Dworzec kolejowy
węzłowa stacja kolejowa w Mogilnie. Znajduje się przy ulicy Dworcowej 10 na przeciwko Zespołu Szkół. Obecnie dworzec ma trzy perony, obok znajduje się mały skwer. Sam dworzec jest zadbany dość średnio, jednak sama stacja jest ważnym punktem podróży. Obok dworca jest salon fryzjerski oraz kiosk.

Historia dworca i kolei w MogilnieEdytuj

Stary dworzec kolejowy

Dworzec sto lat temu

Budynek dworca został zbudowany już w 1871 roku. W tym samym czasie budowano linię kolejową Poznań - Bydogoszcz (4 lata). Jednak pierwszy pociąg wjechał na mogileńską stację dopiero 26 maja 1872 roku. Władze pruskie prowadziły bardzo intensywną politykę rozwoju kolejnictwa. Uznano, że Mogilno zostanie węzłem
  • Stare zdjęcie dworca
  • Widok współczesnego dworca od strony peronów
  • Tory kolejowe obok dworca
  • Tablica Mogilno oraz niewyremontowany jeszcze budynek dworca
  • Wieża wodna obok dworca
kolejowym. Dlatego też już w latach 1887 - 1892 pobudowano linię kolejową Mogilno - Strzelno, a pierwszy pociąg ruszył na trasę 15 pażdziernika 1892r. (w 1908 roku linia została przedłużona do Kruszwicy). Ciekawą inicjatywę zaprezentował powstały w dniu 2 listopada 1904 roku komitet budowy lini kolejowej: Września - Słupca - Orchowo - Gębice - Mogilno - Barcin - Łabiszyn. Z założeń tych zrealizowano tylko część inwestycji. W dniu 1 października 1912 roku pierwszy pociąg pokonał trasę Mogilno - Barcin, a w 23 października 1916 roku można było dojechać koleją z Mogilna do Gębic (a od 1 lipca 1921 roku dalej do Orchowa). Warto też wspomnieć o śmiałej koncepcji komitetu budowy (1905r.) linii kolejowej z Mogilna do Rogowa, z perspektywą przedłużenia jej do Janowca Wielkopolskiego. I pewnie linia by powstała, gdyby nie wybuch I wojny światowej. Przewozy pasażerskie na linii Mogilno - Strzelno - Inowrocław zawieszono 1 czerwca 1996 r., na odcinku Mogilno - Barcin 1 wrześniar. na trasie Mogilno - Orchowo również w 1987 roku.